
ultra-lage emissies met de ULEV-notatie
Schoner dan de norm
In de wereld van de scheepvaart gelden strenge normen om de impact op het milieu te beperken. Internationale organisaties zoals de International Maritime Organization (IMO), evenals regionale instanties zoals de Environmental Protection Agency (EPA), hanteren regelgevingen zoals de Tier-standaarden en de Stage V-normen om de emissies van scheepsmotoren te reguleren. De ULEV-notatie doet daar een schepje bovenop, en zo ook Pon Power.
Ultra-low emissions vessel
Het zal voor de buitenstaander een opmerkelijke ontwikkeling zijn: een vrijwillige certificering zoals de ULEV-notatie is. Voluit geschreven staat deze certificering voor Ultra-Low Emissions Vessel, uitgegeven door Bureau Veritas; een internationaal erkende classificatiemaatschappij. De ULEV-notatie wordt toegekend aan schepen die gebruik maken van motoren die schoner zijn dan de internationale normen vereisen. Met behulp van geavanceerde nabehandelingssystemen wordt de uitstoot van schadelijke stoffen tot een ultra-laag niveau teruggebracht, waardoor deze schepen een aanzienlijk lagere impact op het milieu hebben.
Een schepje erbovenop: waarom?
In de maritieme sector zijn diverse emisienormen van kracht, zoals de Stage V- en IMO III-normeringen. De ULEV-notatie staat hierbuiten, omdat de notatie vrijwillig is én bovendien schoner dan alle andere normeringen voorschrijven. Het roept de vraag op: waarom zou je als scheepseigenaar een ULEV-notatie wensen?
Tom van der Giesen is Accountmanager Prime bij Pon Power en kan die vraag beantwoorden: “Met een ULEV-notatie kunnen scheepseigenaren hun vloot onderscheiden. ULEV-schepen zijn schoner op het gebied van koolwaterstoffen, koolmonoxide, stikstofoxiden en fijnstof, waardoor de lucht veel minder wordt verontreinigd. Bij het inschrijven voor een tender kun je met deze schepen echt laten zien oog te hebben voor de omgeving, de bewoners en de natuur.”
“Een andere reden”, zo stelt Tom, “is dat ULEV-schepen ontzettend toekomstbestendig zijn. De wetgeving voor prestaties en uitstoot zal de komende jaren enkel strenger worden, en door schepen alvast op dit schone niveau te brengen, zijn schepen naar verwachting al deels voorbereid op toekomstige wetgeving.”
Meer informatie?
Wilt u meer weten over deze oplossing of wat wij voor u kunnen betekenen op dit gebied? Neem dan contact op met Tom van der Giesen